Tvorba webovej RTS hry ako one-man show

04/2017 / Milan "perún" Herda / @moriquend / prezentacie.perunhq.org

O čom budeme hovoriť

  • predstavenie Feudaria
  • ako to začalo
  • tipy na webstránky a literatúru
  • game design
  • technológia
  • grafika
  • marketing
  • monetizácia

Feudarium

www.feudarium.com

Feudarium je hra typu PBBG z rodiny MMORTS

PBBG

Persistent Browser-Based Game

  • herný svet existuje a "žije" aj vtedy, keď s ním hráči neinteragujú
  • na hranie stačí webový prehliadač

MMORTS

Massively Multiplayer Online Real-Time Strategy

  • môže to hrať veľa hráčov
  • hrajú to online
  • v reálnom čase (žiadne ťahy)
  • je to stratégia

Feudarium

Strategická hra so stredovekou tematikou, kde hráči:

  • začínajú s jedným mestom
  • stavajú a vylepšujú budovy
  • cvičia armádu
  • kradnú suroviny barbarom a iným hráčom
  • združujú sa do aliancií
  • dobývajú ďalšie mestá a snažia sa tak získať dominanciu na mape

Živá ukážka alebo screenshoty

Ako to začalo

Také niečo viem naprogramovať aj ja!

Hmm, naozaj by som to vedel?

Prvé pokusy

množstvo druhov surovín, továrne konvertujúce suroviny na tovar, obyvatelia, zamestnanci, platy, banky, úroky, cestovanie, železnice, logistika, politika, mikromanažment

=

Ťažký fail

Vytriezvenie

Musím začať s niečím menším a vyskúšať si mechaniky

A potrebujem si naštudovať, ako to robia iní

Feudarium je jeden z týchto malých pokusov

Jeho tvorba mi trvala tri roky občasného vývoja a niekoľko rokov príprav a predchádzajúcich pokusov.

Tipy a rady pre vás

  • Mechaniky skúšajte v malom
  • Neodkladajte dlho veľké problémy
  • Verejná testovacia verzia
  • Nájdite si balans medzi požiadavkami hráčov a vašimi plánmi
  • Pozor na nové nápady!

Čo potrebujem, ak chcem sám/sama vytvoriť webovú hru?

  • čas, odhodlanie a vytrvalosť
  • schopnosť riešiť problémy samostatne
  • mať povedomie o game designe
  • vedieť robiť webstránky
  • aspoň základné grafické cítenie alebo zručnosti
  • myslieť na propagáciu hry

Game Design

Game design nie je grafika!

V rámci game designu sa rieši návrh hry, tj.

  • o čom hra je (téma, atmosféra)
  • čo sa bude dať v hre robiť (možnosti)
  • akým spôsobom (mechaniky a herné prvky)
  • interakcie
  • vybalansovanie

Dobrá rada nad zlato:

Zapisujte si nápady. Kamkoľvek, kdekoľvek, kedykoľvek

Úvodné dokumenty v hernom priemysle:

  • High Concept
  • Štrukturálne časti hry
  • Design document

Tipy na literatúru o Game Designe

Lewis Pulsipher - Game Design

Webstránky

Bonus: Podcast Tea Club

Vedieť robiť webstránky

Tento typ hry nie je v zásade odlišný od webstránky

Odhodlaný začiatočník to môže zvládnuť, ale skúsenejší vývojári majú výhodu.

Feudarium

PHP, JavaScript, MariaDB, Nginx

Odkiaľ čerpať technické info o tom, ako sa robia webové RTS hry?

Najväčší problém pri vývoji Feudaria

Nedostatok a nízka kvalita informácií o technickej stránke

Riešenie

???

  • vlastná hlava
  • inšpirácia mimo webových hier
  • inšpirácia mimo herného sveta

Stránky o hrách hodné zmienky

Knihy

Nepoznám žiadnu knihu, kde by sa hovorilo, ako programovať takýto typ hier.

Grafika

Hra potrebuje grafickú tvár!

Môj prístup

Grafiku začnem riešiť, keď budem vidieť, že to má zmysel.

Dobrá rada: riešte to skôr!

Možnosti:

  • vlastný grafik
  • online trhoviská
  • voľne dostupný game art
  • naučiť sa kresliť
Inšpirácia: komiks Order of the Stick

Marketing

Trojfázový biznis plán

  • 1. fáza: naprogramujem hru
  • 2. fáza: nasleduje po prvej
  • 3. fáza: profit!

Možnosti propagácie

  • blog
  • sociálne siete
  • prezentácie na eventoch
  • tlačové správy do tematických médií
  • katalógy browser hier
  • odborné internetové fóra pre vývojárov
  • partnerské linky na stránkach iných hier
  • platená internetová reklama
  • platená iná reklama

Kedy začať s propagovaním hry

Čo najskôr!

Máte názov a nakreslený wireframe? Von s ním!

Komunitu treba budovať od začiatkov

Pri spustení hry tak máte takmer zaručenú skupinu hráčov, ktorá príde a bude nadšená.

Ako to robím ja?

Podcenil som to a nevenujem tomu dosť času.

Dobrá rada

Začnite s propagáciou hry skoro a využívajte viacero kanálov

Monetizácia

Free to play + platby za rôzne bonusy

Štatistiky vravia, že platiatich hráčov je 0.5 - 5 %.

Reálne treba čakať 1% a menej v prípade, že hra je dobrá.

Viac ako 1% je obrovský úspech

Tri základné modely, čo spoplatňovať

  • Pay to win
  • rozšírené možnosti majúce len malý vplyv na hru
  • customizácie bez vplyvu na hru

Dobrá rada

Nerobte pay to win

Psychológia hráčov

  1. hráči dostávajú malé množstvo diamantov bežne ako odmenu
  2. zvyknú si ich míňať
  3. za reálne peniaze si dokúpia ďalšie

"Sunk cost effect"

  1. hráč si už niekedy kúpil diamanty
  2. ostalo mu príliš malé množstvo diamantov, aby ho mohol minúť
  3. kúpi si ďalšie diamanty, aby ich mohol minúť a tak vynuluje "stratu"

Ceny in-game currency

  • predávať v balíčkoch
  • v každom drahšom balíčku je viac diamantov, ako v kombinácii menších za rovnakú sumu
  • najlepšie fungujúce rozvrhnutie cenových hladín: 4.99, 9.99, 19.99, 49.99

Ďakujem za pozornosť

Otázky?

Rôzne

História Feudaria

  • 2008/2009 - objavenie Travianu
  • od 2009 - proof of concept, štúdium a prieskum
  • 8.11.2012 - prvý commit
  • 8.11.2015 - spustenie verejného sveta Alpha 1
  • 19.2.2016 - Alpha 2
  • 26.6.2016 - Alpha 3
  • júl 2016 - uzavretie
  • 1.3.2017 - otvorenie testovacieho sveta

Najväčší technologický problém

Prepočet udalostí